Søvnguide: Hvor længe skal dit barn sove?

Søvnguide: Hvor længe skal dit barn sove?

af -
Foto: Pixabay

Trætte børn bliver hyperaktive, og søvnmangel kan påvirke indlæringen og den kognitive udvikling. Derfor er det vigtigt, at både børn og unge får den søvn, de har brug for.

Men hvor længe er det?

Forskere fra amerikanske National Sleep Foundation har opstillet disse retningslinjer:

  • Nyfødte (0-3 måneder): 14-17 timers søvn
  • Spædbørn (4-11 måneder): 12-15 timers søvn
  • Småbørn (1-2 år): 11-14 timers søvn
  • Førskolebørn (3-5 år): 10-13 timers søvn
  • Skolebørn (6-13 år): 9-11 timers søvn
  • Teenagere (14-17 år): 8-10 timers søvn
  • Unge voksne (18-25 år): 7-9 timers søvn
  • Voksne (26 – 64 år): 7-9 timers søvn
  • Ældre (65 år+): 7-8 timers søvn

Kilde:  National Sleep Foundation i Sleep Health Journal

Og hvorfor er søvnen så så vigtig?

Foto: Pixabay

Det er den, blandt andet fordi:

  • Barnets intellekt og hukommelse udvikles i søvnen, ligesom det er både afstressende og aflastende at sove.
  • Når dit barn sover, udskilles væksthormon – og barnet vokser. Undersøgelser viser, at børn, der gennem hele barndommen sover for lidt, får en lavere sluthøjde, end de børn, der har passet deres søvn.
  • I søvnen bliver dagens oplevelser bearbejdet, og de mange nye indtryk lagrer sig.
  • Barnet immunforsvar styrkes under søvnen. Når barnet sover, bliver kroppens celler genopbygget. Et barn, der sover godt, helbredes ofte i søvnen. Selv ved alvorlig sygdom spiller søvn ind som en helbredende faktor.

Kilde: Vores Børn: Dit barns søvn

Mai Lykke
Mai Helene Lykke, redaktør på Kids Aarhus. Mor til en pige på fem år. Tidligere nyhedsjournalist, redaktør og kulturskribent på flere dagblade og magasiner. Skriver helst om børn, forældreskab og kultur - og alt det, der ligger derimellem. Holder meget af Aarhus og elsker at dele den med min familie.