Færre aarhusianske skolebørn går eller cykler i skole

Færre aarhusianske skolebørn går eller cykler i skole

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Antallet af aarhusianske skolebørn, der selv aktivt går eller cykler til og fra skole er faldende

Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Den nye undersøgelse, der er lavet af Transportlaboratoriet for Aarhus Kommune, viser, at tre fjerdele af de 64 skoler i undersøgelsen har oplevet et fald i andelen af elever, “der aktivt transporterer sig til og fra skole” – altså, som selv går eller cykler.

Faldet er registreret fra 2015 til 2017.

Skoleveje skal sikres
Hos Aarhus Kommune er man opmærksom på tendensen og har sat flere projekter i gang for at vende udviklingen.

”Vi skal selvfølgelig tage denne udvikling seriøst og alvorligt og forsøge at vende kurven hurtigst muligt. Det arbejder vi hårdt på, blandt andet gennem et grundigt samarbejde med byens skoler, hvor vi sammen finder ud af, hvordan skolevejene for børnene bliver mere sikker,” siger Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø.

17,5 millioner sat af
Byrådet satte for nylig 17,5 millioner kroner af til at anlægge vejbump, fodgængerfelter, nye hastighedszoner i Brabrand og på Christiansbjerg.

Samt en kommende hastighedsplan for hele kommunen, og andre tiltag, der skal gøre vejene omkring skolerne mere sikre at færdes på for skolebørn.

Det er rådmandens forventning, at dette kan være med til at motivere flere til at tage cyklen eller gå i skole.

Projekterne, der skal øge andelen af skolebørn, der transporterer sig aktivt, omfatter blandt andet 138 tiltag udpeget i Skolevejsanalysen, og andre projekter – såsom gåbusserne, der udføres i samarbejde med udviklingsprojektet Smart mobilitet.

Tag (forældre)ansvar
”Vi kan kun opfordre til, at man som forældre tager et medansvar, når det drejer sig om børnenes transport i skole”.

“Hvis flere transporterer sig selv, vil det ikke alene give store sundheds- og trivselsmæssige fordele for børnene, det vil også forbedre sikkerheden ved skolerne, hvis færre biler kører til og fra – især i morgentimerne,” siger Kristian Würtz.

Vejret og statistiske usikkerheder vil altid være en faktor i undersøgelser som denne, men en del af forklaringen menes også at skulle findes i det stigende antal bilejere i kommunen.

Mai Lykke
Mai Helene Lykke, redaktør på Kids Aarhus. Mor til en pige på fem år. Tidligere nyhedsjournalist, redaktør og kulturskribent på flere dagblade og magasiner. Skriver helst om børn, forældreskab og kultur - og alt det, der ligger derimellem. Holder meget af Aarhus og elsker at dele den med min familie.