Mårslet-borgere er mere trygge efter hastighedssænkninger

Mårslet-borgere er mere trygge efter hastighedssænkninger

Foto: Rådet for Sikker Trafik

Mårslet blev i foråret det første større samlede område, hvor hastigheden på forsøgsbasis er blevet sænket til 40 km/t.

Nu viser de første hastighedsmålinger siden forsøgets start, at trafikanterne kører helt op til ni km/t langsommere på nogen af byens mest trafikerede veje.

Mere trygge
Hastighedsmålingerne bakkes op af en rundspørge i Mårslet, hvor næsten halvdelen svarer, at de føler sig mere trygge i trafikken efter indførslen af den nye hastighedsgrænse.

”Lavere fart øger trygheden og sikkerheden – ikke mindst for cyklister og gående. Erfaringerne fra Mårslet dokumenterer, hvordan det er muligt at sætte hastigheden ned til gavn for en hel by. Den gevinst skal udbredes til flere byer og bydele i kommunen,” siger Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø.

Han mener, at der på baggrund af de gode resultater i Mårslet nu skal indføres endnu flere hastighedszoner.

Flere vil cykle
Netop cyklen ser ud til at have potentiale til at blive et mere populært valg.

I undersøgelsen svarer 40 procent med børn på Mårslet skole, at de er mere tilbøjelige til at lade dem gå eller cykle i skole, efter hastighedsgrænsen er blevet sænket til 40 km/t.

Afventer afgørelse
Hastighedszonen i Mårslet er foreløbigt et forsøg, som løber resten af 2017.

Aarhus Kommune afventer Vejdirektoratets nye regler på området. Og forventningen er, at de positive resultater fra Mårslet vil blive taget med i overvejelserne og gøre det det lettere at indføre hastighedszoner fremover.

Der er i budgetforliget afsat penge til at gå videre med arbejdet i Aarhus Kommune.

De næste områder på tegnebrættet til at få hastighedszoner er Brabrand,, Frederiksbjerg og Christiansbjerg .

Fakta

Udvalgte resultater fra hastighedsmålingerne i Mårslet, som blev gennemført før indførslen af hastighedszonen og igen i oktober 2017 (før  efter) :

  • Jelshøjvej : 61,2 km/t  54,8 km/t
  • Agervej : 37,1 km/t  28,2 km/t
  • Langballevænget:: 49,8 km/t  43,7 km/t
Mai Lykke
Mai Helene Lykke, redaktør på Kids Aarhus. Mor til en pige på fem år. Tidligere nyhedsjournalist, redaktør og kulturskribent på flere dagblade og magasiner. Skriver helst om børn, forældreskab og kultur - og alt det, der ligger derimellem. Holder meget af Aarhus og elsker at dele den med min familie.