Blog: Sådan får du mest ud af dit madbudget

Blog: Sådan får du mest ud af dit madbudget

Foto: Pixabay

Ja, det kan godt være dyrt at holde sig mæt. Især hvis man også skal spise sundt på samme tid. Faktisk er det tit billigere at spise usundt end sundt, hvilket dog er en helt anden diskussion. Til gengæld vil jeg give mit bedste bud på hvor du kan spare på madbudgettet, og hvordan du kan være sund samtidig. Værsgo:

Handl ind for en uge af gangen
I hvert fald i grove træk. Det kan betale sig på mange måder. For det første har du som regel en handleliste og undgår derfor spontankøb og overdrevne mængder mad, som alligevel ryger i skraldespandet senere på ugen. Du kan købe familiestørrelse, hvis du er god til at planlægge din uge. Det betyder at købe en stor pose spinat til 15 kroner i stedet for den lille til 13 kroner, og det er rigtigt smart, hvis du vælger opskrifter, hvor nogle af ingredienserne går igen. For det andet sparer du også rigtig meget tid, du så kan bruge på noget mere spændende end at handle mad.

Køb frugt og grøntsager i Kiwi
De har 20 procents rabat på frugt og grønt i Kiwi, så det kan godt betale sig at stikke hovedet ind i den grønne butik. Du skal dog huske at have deres Kiwi-kort.

Drop slik, kager og anden junk
I hvert fald i hverdagen. Det kan godt ske, at du synes det er billigere end at købe en salat, eller at du synes du rigtig skal hygge, men det koster på kontoen i længden. Prøv at se hvor meget du kan spare, hvis du holder det til weekenden. Det giver dig større appetit og kan derfor resultere i, at du spiser mere mad, hvilket jo ikke hjælper på budgettet i længden.

Lav mad til flere dage af gangen
Hvis du forbereder morgendagens mad, som gerne må være rester fra dagens ret, er sandsynligheden for, at du vælger en spontanløsning, mindre. Det skyldes, at du selv har mulighed for at tage maden med på arbejde og ud af huset. Det er især på vej hjem fra arbejdet, at vi falder i og køber noget hurtigt, der ofte ikke er lige sundt.

Hav altid en nødløsning i fryseren
Ja, det er bare sådan, at der vil være dage, hvor vi rammer sofaen lidt for hurtigt og virkelig kæmper en kamp om at komme op fra den igen og lave mad. Det er i disse situationer, at trangen til at bestille fastfood bliver voldsom. Det tager kortere tid selv at varme en færdiglavet ret fra fryseren end at vente på pizzabuddet, og det er betydelig billigere. Derfor er det en god ide at lave en ekstra portion nogle gange, som kan fryses ned til nødbrug.

Hent tilbudsugen/tilbudsavisens app
Ved at hente den rigtige app til iPhone og Android har du nemt overblik over de forskellige butikkers tilbud i løbet af ugen og kan derefter planlægge din madplan ud fra det.

Vælg frosne grøntsager, ikke friske
Det er altid lækkert med en frisk salat, men skal du have wok eller gryderet eller andet, kan frosne grøntsager være det bedste alternativ. Næringsindholdet er stort set altid det samme, og det er altid billigere med frosne grøntsager.

Planlæg en restedag
Planlæg en restedag, hvor du tømmer dit køleskab for rester og selv sammensætter en ret ud af det du har med at gøre.

Maria Dior
Blogger på Kids Aarhus. Uddannet personlig træner og ernæringsfysiolog med speciale i fertilitet, graviditet og efterfødsel. Driver familietræningssted Fit Family, hvor familier, gravide og små børn, kan træne og være aktive uden at gå på kompromis med tiden med hinanden. Bor i Aarhus med kæreste og to børn.