5 læsetips til mor og far – før, under og efter læsning...

5 læsetips til mor og far – før, under og efter læsning med junior

af -
Foto: Fairytell

SPONSORERET I skolen lærer børnene at læse, men interessen for læsning får de fra voksne og ældre børn, der viser, at de kan lide at læse.

At lære børn læsning i alle dens forskellige former kræver en ekspertise, vi som forældre ikke nødvendigvis har, men som skolens lærere er uddannet i.

Alligevel har du som forælder masser af muligheder for at understøtte dine børns læsning i dagligdagen, og når I læser sammen.

Vi har fået Mette Holstberg fra børnebogs-app’en Fairytell til at komme med 5 gode råd. Mette Holstberg er uddannet lærer og har en kandidatgrad i Dansk og Sprogpsykologi.

Foto: Pixabay

Herunder finder du 5 tips til, hvordan du kan motivere og hjælpe dit barn godt i gang med læsningen.

Før læsningen:

  • Lad børnene være med til at vælge bøger:

Det er motiverende, at barnet selv er med til at vælge bøger, de synes er spændende.

  • Vælg den rette sværhedsgrad

“Hvis bogen ikke er forsynet med et lix eller lettal, så lad dit barn læse en side højt for dig, så du kan vurdere, om sværhedsgraden passer til dit barns niveau (det er ikke sjovt at læse noget, der er for svært fra starten)”, siger Mette Holstberg.

Læser barnet 9 ud af 10 ord rigtigt, det vil sige omkring 90 procent rigtigt, så passer bogen til selvstændig læsning. Hvis ikke, er der brug for voksenhjælp.

LÆS OGSÅ: Sådan hjælper du dit barn til at knække læsekoden

Foto: Fairytell


Under læsning:

  • Læs sammen med barnet

“Det er ikke altid, der er tid til det, men det virker motiverende for barnet, og du er klar til at hjælpe, hvis han eller hun går i stå. Læs eventuelt selv teksten højt for barnet først, og lad derefter barnet læse samme tekst højt. Eller I kan skiftes til at læse en side”, siger Mette Holstberg.

Hun fremhæver det som en fordel, hvis barnet allerede kender bogen og handlingen lidt i forvejen.

“Hos Fairytell er de fleste af vores bøger, også letlæsningsbøgerne, med lyd, og sideskiftet sker automatisk. Det kan være en stor hjælp for børn at få bogen læst højt, inden de selv kaster sig ud i læsningen”, siger Mette Holstberg.

  • Pas på med at rette!

“Opfordre hellere dit barn til at prøve igen ved at foreslå, at I deler ordet op i mindre dele, hvis det er et langt ord, at I kigger på illustrationerne og henter hjælp i dem – eller gætter ud fra sammenhængen, hvad der kunne stå”, siger Mette Holstberg.

Efter læsning:

  • Tal om bogen

“Det styrker læseforståelsen at tale om bogen bagefter. Kom for eksempel ind på, hvad bogen om handlede? Og snak om, hvad I hver især synes om bogen”, siger Mette Holstberg.

Mai Lykke
Mai Helene Lykke, redaktør på Kids Aarhus. Mor til en pige på fem år. Tidligere nyhedsjournalist, redaktør og kulturskribent på flere dagblade og magasiner. Skriver helst om børn, forældreskab og kultur - og alt det, der ligger derimellem. Holder meget af Aarhus og elsker at dele den med min familie.